برای خرید زمین در شمال چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

این روزها یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین راه ها برای انجام یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود در میان افراد مختلفی که قصد اختصاص سرمایه خود در یک راه موفق و قابل اطمینان را دارند، خرید زمین در شمال است. این روش به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است و ممکن است خود شما و یا اطرافیانتان هم قصد سرمایه گذاری به این روش را داشته باشید.

برای این که بتوانید در این راه بهترین عملکرد را داشته باشید و سرمایه خود را به درستی و در جای مطمئن صرف نمایید، لازم است تا با نکاتی در مورد خرید زمین در شمال کشور آشنا شده و آن ها را به طور موثر به کار گیرید. در این مقاله شما را با این نکات ضروری و بنیادی جهت خرید زمین در شمال آشنا خواهیم ساخت پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


مقصود شما از خرید زمین در شمال چیست؟


اول از همه و قبل از این که اقدام به جست و جوی زمین های مختلف در شمال کشور و بازدید از آن ها نمایید، لازم است تا ابتدا هدف خود از خرید زمین در این منطقه را به وضوح مشخص کنید. شما باید بدانید که با خرید زمین در شمال قصد چه کاری را دارید و می خواهید در چه حیطه ای سرمایه گذاری نمایید. در واقع هدف شما از خرید زمین در شمال تعیین کننده نوع زمینی است که می بایست اقدام به خرید آن نمایید. ممکن است این هدف برای عده ای ساخت و ساز در زمین مربوطه و استفاده از آن به عنوان یک ملک تجاری و یا مسکونی باشد. یا حتی ممکن است افرادی باشند که زمینی را خریداری کرده و در آن فعالیتی انجام نداده و تنها به عنوان یک سرمایه آن را نگه دارند. در هر حال این هدف شما از خرید زمین است که مشخص می کند باید از همان ابتدا به سراغ کدام نوع از زمین ها بروید.

نوع زمین مورد نظرتان برای خرید را مشخص کنید


زمین هایی که در شمال کشور به فروش می رسند انواع مختلفی دارند که به طور معمول هر کدام از آن ها برای انجام سرمایه گذاری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. زمین های زراعی قسمت بزرگی از زمین های واقع در شمال کشور را شامل می شوند که در آن ها کاشت و برداشت محصولات مختلف صورت می گیرد. نکته مهمی که در مورد چنین زمین هایی باید بدانید این است که این زمین ها قابلیت تغییر کاربری نداشته و نمی توان آن ها را به زمین هایی که قابل ساخت و ساز باشند تبدیل نمود. این زمین ها تحت نظارت جهاد کشاورزی می باشند. دسته دیگر زمین ها را باغ ها تشکیل می دهند که زیر نظر منابع طبیعی بوده و امکان تغییر کاربری برای این زمین ها به شرط پرداخت مبلغی مشخص مهیا شده است. گروه سوم زمین های موجود در شمال، زمین های مسکونی می باشند که در آن ها می توان اقدام به ساخت و ساز نموده و دست به احداث آپارتمان و یا ویلاهای مختلفی زد. این نوع زمین ها در شمال کشور مساحت کم تری را به نسبت دو نوع زمین دیگر در بر می گیرند اما کلیه امور مربوط به ساخت و ساز در این مناطق صورت می گیرد.

اخذ استعلام زمین مورد نظر


یکی از گام های اصلی پیش از اقدام به خرید یک زمین و امضای قرارداد با فروشنده، گرفتن استعلام زمین مورد نظر می باشد تا به این ترتیب بتوانید از بدون مشکل و قانونی بودن و همچنین درون بافت بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که بخواهید استعلام زمین خود را بگیرید می توانید از فروشنده زمین درخواست ارائه این استعلام را نمایید و در صورت عدم همکاری، با مراجعه به دهیاری شهر زمین خود را استعلام کنید. با این کار می توانید بینید که کاربری زمین مورد نظر شما به چه صورت است و اگر مطابق با آنچه که مد نظر دارید باشد، می توانید با خیال راحت اقدام به خرید آن نمایید.
قراردادی که بین شما به عنوان خریدار و فروشنده زمین به امضا می رسد می بایست حتما مهر شورا داشته باشد و در آن کد رهگیری درج شده باشد. در صورتی که سند ملکی این موارد را در خود نداشته باشد، فاقد اعتبار بوده و سند مزبور قانونی تلقی نخواهد شد.

میزان بودجه در نظر گرفته شده


حال که می دانید قصد خرید چه نوع زمینی را برای خود دارید، قبل از اقدام به خرید زمین می بایست مشخص کنید که دقیقا چه اندازه سرمایه برای خرید این زمین کنار گذاشته اید و بودجه دقیقا برای خرید زمین در شمال چقدر است. با این کار می توانید راحت تر دست به برنامه ریزی برای خرید زمین مورد نظرتان بزنید و به شما اجازه می دهد که این کار را در زمان کم تری و با سهولت بیش تری به انجام رسانید. در حقیقت این میزان بودجه تعیین شده توسط شما است که نوع زمینی که باید به دنبال آن باشید را مشخص می کند.

کسب اطلاعات کافی از ناحیه مورد نظر


شهرهای مختلف شمالی از مناطق گوناگونی تشکیل شده اند که هر منطقه از آن ها شرایط و ویژگی های مختلفی داشته و گاه می تواند بسیار متفاوت از سایر مناطق آن باشد. وقتی که شما اقدام به خرید یک زمین در یک منطقه می کنید، بالتبع می بایست شرایط محیط را نیز در نظر گرفته و زمین خود را در جایی خریداری کنید که متناسب با نیازها و خواسته ها و سلایق شما باشد تا در آینده دچار مشکل نشوید. همچنین لازم است به موقعیت جغرافیایی ناحیه مربوطه نیز توجه داشته باشید و منطقه ای را انتخاب کنید که به ایده آل های شما نزدیک تر باشد.

سخن پایانی


خرید زمین در شمال این روزها جز پر طرفدار ترین راه های سرمایه گذاری به شمار می رود که با استقبال زیادی رو به رو شده و افراد زیادی اقدام به صرف سرمایه های خود در این راه می نمایند. خرید زمین در شمال با مزیت های بسیاری همراه است و به همین دلیل است که بیش تر سرمایه گذاران به خرید زمین در شهرهای شمالی کشور روی آورده اند. اگر شما هم قصد خرید این زمین ها را داشته باشید، پیش از این که اقدام به امضای قرارداد و خرید زمین مورد نظرتان نمایید می بایست نکات مهمی از جمله سند دار بودن زمین مربوطه، نداشتن مشکل حقوقی، آشنایی با شرایط منطقه و سایر جزئیات را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک سرمایه گذاری موفق و پر سود را تجربه نمایید.