چگونه سند شورایی و مالکیت یک ویلا را استعلام بگیریم؟

سند رسمی یک ملک در واقع برگه ای است که نشان می دهد فرد از نظر قانونی صاحب ملک یا ویلا است در واقع فرد با در دست داشتن سند ملک می تواند مالکیت خود را ثابت کند. روش استعلام سند ویلا فرآیندی است که در هر منطقه قابل اجرا می باشد و به راحتی می توانید سند دار بودن ویلا را استعلام بگیرید. استعلام گرفتن از سند شورایی و مالکیت ویلا بدان جهت اهمیت دارد که شما از معتبر بودن سند ویلا اطمینان یابید و در عوض هزینه ای که بایت خرید ویلا پرداخت می کنید بتوانید ویلایی را خریداری کنید که از نظر سند دار بودن ارزش بالایی داشته باشد.

ما در این مقاله به موضوع چگونه سند شورایی و مالکیت یک ویلا را استعلام بگیریم خواهیم پرداخت بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سند شورایی ویلا


سندهای شورایی به آن دسته از سندهایی گفته می شود که در شهر و روستاها تاییدیه آن توسط شورای محلی یک روستا یا شهر انجام می شود. اعتبار سند شورایی از سند رسمی و محضری کمتر است در صورتی که اعتبار آن از سندهای معمولی به مراتب بیشتر است. سندهای شورایی توسط شورای شهر و روستا انجام می شود در واقع به دلیل دسترسی کمتر افراد به دفاتر اسناد و مدارک در شهر، سندهای شورایی توسط شورای محلی در روستاها و شهرهای کوچک انجام می شود. در روستاها و شهرها به دلیل دسترسی نداشتن به سازمان ها و مراکز داد گستری، استعلام سند ویلا توسط دهیاری ها، شوراها و همچنین شهرداری ها انجام می گیرد. این مراکز با در نظر گرفتن مدارک فوق به بررسی همه جوانب سند ویلا یا ملک می پردازند تا در صورت اوقاف بودن ملک بتوان از خرید ویلا صرف نظر کرد و به دنبال ویلایی با امکانات بهتر گشت.

چرا استعلام سند شورایی و مالکیت ویلا لازم است؟


استعلام سند شورایی و مالکیت یک ویلا از آن جهت حائز اهمیت است که خریداران با قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید ویلا می کنند اما بعد از مدتی تصمیم به فروش ملک یا ویلای خود می کنند. از طرفی مشتریان جدید هم در زمان خرید ویلا مایل هستند سند خود را تک برگی کنند به همین خاطر اعتبار سنجی سند در زمان خرید و فروش ملک یا ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. برای استعلام ملک یا ویلایی که سند شورایی دارد توجه کردن به چند نکته ضروری و مهم است.
یکی از نکات مهم در استعلام سند شورایی ویلا این است که اگر ملک اوقافی باشد کار ثبت آن کمی پیچیده تر خواهد بود. به همین منظور برای آگاهی یافتن از استعلام شرایط زمین یا ویلا شما در مرحله ابتدایی باید از دهیاری و اداره منطقه در مورد اوقافی بودن ملک بررسی های لازم را انجام دهید تا از وضعیت سند ملک یا ویلا اطمینان یابید.
کاربری بودن ملک حتما باید مورد بررسی قرار گیرد در واقع در زمان خرید ملک شما باید از کاربری بودن ویلا یا زمین اطمینان یابید. به این نکته دقت داشته باشید که اگر کاربری بودن ملک توسط جهاد کشاورزی و دهیاری ها مورد تایید قرار نگرفته باشند پس از مدتی دستور تخریب ساختمان از طرف مقامات بالا صادر خواهد شد یا اینکه مبلغی به عنوان جریمه شما باید پرداخت کنید. متاسفانه این روزها با استفاده از روش های غیر قانونی کاربری ملک تعییر می کند به همین خاطر لازم است در زمان خرید ویلا یا ملک ، سند شورایی از سازمان دهیاری ها و شوراها مورد بررسی قرار گیرد.

روش استعلام سند ویلا


اگر بخواهیم در مورد نحوه استعلام سند شورایی و مالکیت ویلا سخن بگوییم بهتر است اول تعریف مختصری از سند داشته باشیم تا بهتر موضع استعلام گیری سند را درک کنیم. سند برگه ای است که نشان می دهد شما مالک زمین، ویلا، ماشین ، خانه و وسایل های دیگر هستید. در زمان خرید زمین، ویلا، ماشین و ... تنها چیزی که اهمیت بالایی دارد همین استعلام سند شورایی یک ویلا است. در واقع اگر ویلا ، زمین یا ماشین شما سند نداشته باشد به هیچ عنوان نمی توانید ادعای خود را مبنی بر صاحب بودن آن ثابت کنید مگر اینکه قولنامه خرید آن را در دست داشته باشید تا بتوانید ادعای خود را مبنی بر صاحب بودن ویلا و زمین ثابت کنید.خاطر نشان می کنیم که قولنامه اعتبار بالایی دارد اما رسمی نیست اگر چه اعتبار بودن قولنامه نیز توسط مامور ثبت اسناد انجام می گیرد.

اهمیت استعلام سند ویلا


یکی از سوال های متداول افراد در زمان خرید ویلا این است که چرا باید سند ویلایی را که خریداری کردیم استعلام مالکیت داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که استعلام سند ویلا اهمیت بالایی دارد و برای اطمینان یافتن از معتبر بودن سند باید استعلام بگیرید.به طور مسلم شما برای خرید ویلا هزینه زیادی پرداخت می کنید پس طبیعتا حق قانونی شماست که سند شورایی و مالکیت ویلا را استعلام بگیرید.
در برخی از مواقع این احتمال وجود دارد که ویلایی را که خریداری می کنید سند آن در رهن بانک بوده یا به علت بدهی توسط دستگاه دادگستری توقیف شده باشد قطعا این موارد مشکلات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. با توجه به این موارد پس استعلام گرفتن از سند مالکیت ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلام آخر


ویلا ، زمین یا هر ملک دیگری با داشتن سند شورایی یا مالکیت ارزش بالا پیدا می کند در واقع استعلام سند شورایی و مالکیت یک ویلا از آن جهت حائز اهمیت است که خریداران با قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید ویلا می کنند اما بعد از مدتی تصمیم به فروش ملک یا ویلای خود می کنند. از طرفی مشتریان جدید هم در زمان خرید ویلا مایل هستند سند خود را تک برگی کنند به همین خاطر اعتبار سنجی سند در زمان خرید و فروش ملک یا ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله به بررسی سند شورایی و مالکیت ویلا و همچنین به اهمیت استعلام گیری سند ویلا پرداختیم امیدوارریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.